30 Temmuz 2010 Cuma

Meksika Körfezi'ndeki Felaket 100. Gününde

ABD’nin Meksika Körfezi’ndeki Transocean’a ait ve 2013’e kadar BP’ye kiralanmış olan “Deepwater Horizon” adlı petrol arama platformunda 20 Nisan 2010 günü meydana gelen patlama ve yangında Louisiana kıyılarına 40 mil uzaklıkta bulunan platform battı. Patlama 11 kişinin ölümüne, 17 kişinin yaralanmasına yol açtı. Olaydan iki gün sonra denizin 1.500 metre altındaki Macondo kuyusunun ağzındaki boruda meydana gelen çatlaktan denize günde yaklaşık 1.000 ton petrol sızmaya başladı.

Kirlilik, 19 Mayıs 2010 tarihinde Louisiana, Mississippi, Alabama, Texas ve Florida kıyılarına ulaştı. Ayrıca, bölgede kontrollü yakma sonucu oluşan gazlar nedeni ile hava kalitesi de hissedilir şekilde azaldı.

Bu arada çevreci kuruluşlar ve çeşitli uzmanlar da bölgedeki kirliliğin, sayıları zaten 30-40 arasında bulunan büyük burunlu yunusları, petrol kirliliğine hassas kaşalotları, deniz kaplumbağalarını ve Louisina'ya özgü istiridyeleri ve diğer canlı türlerini tehdit ettiğini açıkladılar. Deniz kaplumbağalarının karaya yumurtlamaya geleceklerine ve yavru kaplumbağaların denize ulaşabilmek için bu petrol tabakasını aşmak zorunda kalacaklarına işaret ettiler. Tüm göçmen kuşların kaza bölgesi yakınlarındaki Mississippi Deltası'nda bulunduğunu belirten uzmanlar, bölgeye özgü kahverengi pelikan ile diğer kuşların petrol tabakasından doğrudan etkilenmese de bitki örtüsü ve balıkların kaçınılmaz bir şekilde kirlilikten nasibini alacaklarını kaydettiler. ABD Balıkçılık ve Doğal Hayat Ajansı körfez kıyılarında kayıtlara geçen 522 kuş ölüsü bulunduğunu, 82 kuşun ise temizlenerek kurtarıldığını belirtti.

Haziran 2010’daki Enerji ve Ticaret Komitesi bildirisinde “patlamaya yol açan birçok konuda BP zaman ve para kazanmak için daha riskli olan prosedürleri izlemiş gibi görünüyor” ifadesi kullanıldı. Olayın ardından çekilen “60 dakika” adlı bir belgeselde işçilerle yapılan ropörtajlara göre kazadan kısa süre önce yaşanan ve raporlanmayan bir aksaklık neticesinde patlama önleyici bozuldu ve uyarılara rağmen o şekilde kullanılmaya devam edildi. BP, son derece güvenli olan patlama önleyicinin çalışmaması ile ilgili “akıl almaz bir durum” derken, kazazedelerden birisi kuyuyu kapatmak için hızlı, ucuz ama riskli olan BP prosedürünün uygulanmasının patlamaya yol açtığını iddia etti.

Basında çok farklı sonuçlar yer alırken, Amerikan Hükümeti tarafından sızan petrol miktarını ölçmekle görevlendirilen Flow Rate Technical Group da her hafta oldukça farklı tahminlerde bulunuyor. Bu tahminler günde 3.000 ila 16.000 ton ham petrol sızıyor olabileceği aralığında değişiyor. Bu gruptan birkaç bilim adamı BP’yi verileri vermemek, direk ölçümler yapılmasına müsaade etmemekle ve tutabildikleri petrolün miktarını abartılı göstermekle suçluyor. Bu suçlamanın ardından BP sızıntı bölgesine basınç sensörü ve kamera yerleştirdi fakat şu sıralar her iki cihaz da çalışmıyor.

Not: Her türlü bilgi, belge, kaynak için Mega'ya teşekkürler.

Hiç yorum yok: